Program

Thursday 8 May

17:30 – 18:45 Reception of the participants

19 – 20:30 welcome and Opening lecture:

salvador mas (director of esmuc) and mireia pacareu (organization committee)

Eero Tarasti (University of Helsinki): Musicology and its values: an analysis of our situation"

21 – 22:15 Concert

  • Mireia Vendrell, piano

  • Clics quartet: Genís Suàrez, tenor sax; Josep Perxés, piano; Oriol Casadevall, double bass; Xavier Matamala, drums


Friday 9 May

10 – 11:30 Round Table: Current curricula in musicology

  • Rebeca Rios (UVa): “Nuevas orientaciones metodológicas para la musicología actual
  • Maria del Rosario Montes (Universidad de la Rioja and ESMuC): “Musicologia des de casa
  • Pau Monterde (ESMuC): "Els estudis de musicologia a Catalunya"
  • Marziet Anzarokova (Russian Art Institute): “Problems of music education in modern Russia
  • Rolf Baecker (ESMuC): “La musicologia a l’Alemanya actual-plans d’estudi entre Bologna i la crisi econòmica

Chairperson: Sílvia Martinez


12 – 14 Papers: Session 1

  • Rubén Gómez (Universitat Rovira i Virgili): La música, un puente de diálogo intercultural.
  • Miquel Gené (ESMuC): Tambors al parc. Usos i significats del Candombe a la ciutat de Barcelona .
  • Gonzalo Fernández (UCM): Fuentes y recursos para investigar el ska: pros y contras en el estudio de música popular urbana.
  • Karine Melkonyan (Russian Art Institute): The experience of the studies of musical instruments in Armenian religious tradition.
  • Fernán del Val (UCM): La ideología del rock: valores, mitos y creencias en la constitución del rock como campo cultural.

Chairperson: Laura Sintes


16 – 17 Posters


  • Juan González-Castelao (Edison Fellow, British Library): “Estudio, producción y directo: trayectoria de un director español en radio europea. Ataúlfo Argenta
  • Rosario Sánchez (Universidad de Murcia): “Las propiedades del signo lingüístico musical como agente estructurador de la forma sintáctica tonal
  • Imma Cuscó, Sara Guasteví and Joan Pellisa (MdMB): “Espai de documentació i recerca - museu de la música de barcelona
  • Núria Belmonte (UAB and ESMuC): “El perfil de l'estudiant de l'ESMuC
  • Izar Martínez-Amezketa (ESMuC): “La recuperació de la música antiga i “el Departament”: l'estudi dels oboès històrics al Departament de música antiga de l'ESMuC
  • Toni Costa (ESMuC): “Aprenent piano flamenc
  • José Reche (ESMuC): “Suite de la méthode ou maniere d’enseigner a donner du cor... d’Othon-Joseph Vandenbroek. Traducción y estudio

17:30 – 20:30 Cineforum: Whose is this song?, Adela Peeva (2003)

Presentation and debate by Bernat Rebés.

21 – 22:15 Concert

  • Ensamble Musices Liber Tertius: Elena Doncel, harpsichord; Pablo Garrido, violoncello; José Miguel Zamarripa, traverso.

  • Group of gralles and timbal: Daniel Carbonell, conductor


Saturday 10 May


10 – 11:30 Round Table: The musicologist's options in the labour market
  • Imma Cuscó (MdMB): “La gestió del patrimoni musical
  • Gianni Ginesi (ESMuC and CSMA): “El musicòleg i les institucions culturals
  • Marisa Ruiz (Editorial Tritó and UAB): “El món de l’edició musical
  • Luca Chiantore (Musikeon and ESMuC): "Formación musicológica y empresa privada: la experiencia de Musikeon"
  • Sara Revilla (ESMuC): “Manos a la obra: dos proyectos de recuperación del patrimonio etnomusicológico
  • Eloi Fuguet (ESMuC): “La situació laboral dels primers titulats de l’ESMuC

Chairperson: Rubén López Cano


12 – 14 Papers: Session 2A

  • Izar Martínez-Amezketa (ESMuC): La tradicionalització d’allò popular: el cas de la gaita a Navarra.
  • Marco Antonio de la Ossa (Universidad de Salamanca): El gagá: magia, canto y éxtasis en contacto con los espíritus.
  • Rodrigo Moreira da Silva (Universidade do Estado de Santa Catarina, Brasil, and Conservatori del Liceu): La “Ratoeira” y su contexto Socio-cultural: Un enfoque etnomusicológico para una manifestación musical folclórica del Sur de Brasil.
  • María Jesús Cueva: Teleologías y hegemonías estéticas del modernismo musical europeo de entre-guerras: Revisando la recepción de la obra Darius Milhaud (1917-1939).
  • Daniela Garcia (UB and UAB): Agrupaciones de percusión brasileña en Barcelona.

Chairperson: Varun de Castro


12 – 14 Papers: Session 2B

  • Antonio Félix Vico (Universidad de Jaén): Documentales en una mochila: el trabajo de campo en la investigación audiovisual.
  • Isabel Ferrer (UAB): Postguerra i Primer Franquisme a Picassent: Aportacions a la construcció de la realitat musical a través de la dona.
  • Jaime J. Alonso (UAM): Cine y etnomusicología: ¿Una relación imposible?
  • Pedro Ordóñez (Universidad de Granada): Síntesis interdisciplinar en la obra reciente de José Manuel López López y José María Sánchez Verdú.


Chairperson: Íngrid Pujol



16 – 17:30 Thematic Meetings

  • Musical archives: Heritage and management” by Isaac Forns (A350)
  • Music and identity” by Sara Revilla (A347)
  • Field work” by Marta Ramon (A346)
  • Historical performance”, by José Reche (A345)


18 – 19:30 Closing lecture:

marta ramon (organization committee)

Lawrence Kramer (Fordham University): Dvorak in Pyongyang and other problems: Musicology in contemporary societies”

20 – 21 Assembly

22 Dinner*


* The cost of the dinner is not included in the inscription fee; it will be in the charge of each participant.